Aktualizacja danych okazała się zawarciem umowy o zmianę dostawcy usługi, impreza artystyczna - prezentacją urządzeń paramedycznych, a wyjątkowa promocja polegała na sprzedaży sprzętu do gotowania w wygórowanej cenie. Na co uważać, kupując poza lokalem przedsiębiorcy?
[Warszawa, 17 października 2016] Dziś obchodzimy dzień sprzedaży bezpośredniej. Mamy z nią do czynienia, gdy kupujemy poza stałymi punktami sprzedaży detalicznej m.in. podczas wizyty akwizytora w domu, na pokazach w świetlicy osiedlowej, w sanatoriach, centrach handlowych, a nawet podczas wycieczek do miejsc kultu religijnego. Dla wielu konsumentów jest to bardzo wygodna forma dokonywania zakupów, pod tym jednak warunkiem, że przedsiębiorcy przestrzegają prawa i dobrych obyczajów. UOKiK stale monitoruje przedsiębiorców zajmujących się sprzedażą bezpośrednią. W toku jest 16 postępowań dotyczących podmiotów działających w tej branży. Działania Urzędu dotyczą sprzedaży m.in. wyrobów paramedycznych, garnków, urządzeń do gotowania, pościeli oraz sprzedaży energii elektrycznej i usług telekomunikacyjnych.
Niezgodne z prawem praktyki
Wśród najczęściej kwestionowanych praktyk związanych ze sprzedażą bezpośrednią jest ukrywanie tożsamości przedsiębiorcy i handlowego celu działań. Przykładem mogą być wizyty przedstawicieli sprzedawców energii, przedstawiających się konsumentom jako reprezentanci dotychczasowych usługodawców, którzy jedynie aktualizują dane abonentów. Podpisując podsuwane przez akwizytorów dokumenty, konsumenci nie zdają sobie sprawy, że właśnie dokonują zmiany usługodawcy. Urząd kwestionuje również nieprzekazywanie konsumentom egzemplarza umowy. Powoduje to, że o zmianie dostawcy usługi klient dowiaduje się dopiero w momencie otrzymania faktury, co uniemożliwia skuteczne odstąpienie od zawartej niekorzystnie umowy. Zgodnie z prawem, każdy przedsiębiorca składający ofertę handlową ma obowiązek poinformować konsumenta o zamiarze zawarcia umowy oraz o podmiocie, w którego imieniu działa. Wprowadzanie w błąd, a nawet niedoinformowanie potencjalnych klientów, jest uznawane za niezgodną z prawem nieuczciwą praktykę rynkową.
Konsumencie, pamiętaj:
Akwizytor u drzwi? Zanim zaprosisz go do środka, ustal, kogo reprezentuje i co oferuje. Poproś o wylegitymowanie się i zapytaj o możliwość telefonicznej weryfikacji oferty przedstawiciela u przedsiębiorcy.
Jeśli otrzymujesz zaproszenie na spotkanie, ustal czy będą na nim oferowane towary lub usługi. Można o to zapytać dzwoniącą do nas osobę albo skontaktować się z instytucją kierującą do nas zaproszenie pisemne.
Nie podejmuj decyzji pod wpływem impulsu. Większe jest wtedy ryzyko dokonania nieracjonalnych wyborów co do warunków, na jakich zostaje zawarta umowa.
Poczekaj z zakupem, zastanów się i sprawdź różne możliwości. Zanim skorzystasz z oferty, skonsultuj się z rodziną lub kimś bliskim. Pamiętaj: jeżeli towar jest dostępny dziś, będzie dostępny także jutro.
Jeżeli rozmyślisz się po nabyciu produktu, masz prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni, wystarczy wysłać oświadczenie pocztą.
801 440 220 – pod tym numerem telefonu udzielane są bezpłatne porady prawne (opłata za połączenie zgodna z taryfą operatora). Wiele informacji o zakupach od akwizytora można znaleźć w serwisie www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Komunikat prasowy (173.5 KB, doc, 2016.10.17)
Wypowiedź Arkadiusza Kamińskiego o regułach wywierania wpływu (1.72 MB, mp3, 2016.10.14)
Arkadiusz Kamiński pierwsza reguła wywierania wpływu (500.1 KB, mp3, 2016.10.14)
Arkadiusz Kamiński druga reguła wywierania wpływu (836.94 KB, mp3, 2016.10.14)
Arkadiusz Kamiński trzecia reguła wywierania wpływu (893.18 KB, mp3, 2016.10.14)
Arkadiusz Kamiński czwarta reguła wywierania wpływu (881.57 KB, mp3, 2016.10.14)
Arkadiusz Kamiński piąta reguła wywierania wpływu (1.27 MB, mp3, 2016.10.14)
Arkadiusz Kamiński szósta reguła wywierania wpływu (368.05 KB, mp3, 2016.10.14)
Wypowiedź Pawła Ratyńskiego z UOKiK (5.48 MB, mp3, 2016.10.14)
Infografika - sprzedaż bezpośrednia (2016.10.17) (175.13 KB, jpg, 2016.10.18)