Jesteś konsumentem? Masz problem z nieuczciwym przedsiębiorcą? 801 440 220 – to numer infolinii konsumenckiej, gdzie uzyskasz pierwszą pomoc w przypadku spor

[Warszawa, 6 czerwca 2016 r.] Infolinia konsumencka działa od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-18.00. Dzwoniąc na 801 440 220, można otrzymać odpowiedź na proste pytania konsumenckie, uzyskać informacje o przepisach oraz o wyspecjalizowanych instytucjach udzielających porad związanych np. z zakupem energii, telekomunikacją czy finansami.

Infolinia jest podstawową formą pomocy i to dzięki niej konsumenci mają gwarancję otrzymania szybkiej i rzeczowej porady prawnej. Atutem infolinii jest szeroki zakres udzielanych przez konsultantów porad w sporze ze sprzedawcami stacjonarnymi, internetowymi czy usługodawcami. Do rozmowy telefonicznej warto być przygotowanym, tak aby prawnik otrzymał najważniejsze fakty na temat sprawy i dotychczasowych działań konsumenta.

W przypadkach wymagających analizy dokumentów można korzystać z bezpłatnych porad prawnych prowadzonych drogą elektroniczną pod adresem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Konsumenci mogą również udać się do Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej, gdzie uzyskają poradę osobistą, telefoniczną i mailową w sprawach prostych oraz złożonych.

Pomoc prawną świadczą oddziały Federacji Konsumentów w 32 jednostkach na terenie całego kraju oraz prawie 400 Miejskich i Powiatowych Rzeczników Konsumentów. Poza poradnictwem można liczyć na pomoc np. w napisaniu pisma reklamacyjnego czy procesowego. Rzecznicy mogą także wystąpić z powództwem na rzecz konsumenta lub wstąpić za jego zgodą do toczącego się postępowania sądowego w sprawach o ochronę interesów konsumentów.

Przypominamy, że poza infolinią działa szereg instytucji wyspecjalizowanych w konkretnych dziedzinach:

- Europejskie Centrum Konsumenckie – pomoże, kiedy masz problem z zakupami zrobionymi w innych krajach UE, Norwegii i Islandii.

- Rzecznik Finansowy – to instytucja o szerokich kompetencjach, która rozwiązuje problemy z instytucjami finansowymi, ubezpieczycielami czy bankami.

- Urząd Regulacji Energetyki – nadzoruje dostawców gazu i energii elektrycznej i w razie kłopotów z tymi przedsiębiorcami może stanąć po stronie konsumenta.

- Urząd Komunikacji Elektronicznej – nadzoruje firmy telekomunikacyjne oraz tradycyjne usługi pocztowe. Warto o tym pamiętać przy sporze z dostawcami tych usług.

- Urząd Transportu Kolejowego – w kłopotach podczas podróży koleją.

- Urząd Lotnictwa Cywilnego – pomaga pasażerom linii lotniczych.

Przydatne adresy stron internetowych

- Wyszukiwarka pomocy prawnej: uokik.gov.pl/kontakt.php

- W jaki sposób rozwiązać spór z przedsiębiorcą? Kompleksowe porady dostępne na stronie: uokik.gov.pl/sprawy_indywidualne.php

- Portal internetowy o prawach kupujących przez Internet lub u akwizytora: prawakonsumenta.uokik.gov.pl.

Połączenie z infolinią konsumencką jest płatne według taryfy operatora. Telefoniczna pomoc prawna finansowana jest ze środków UOKiK, a prowadzona przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz Fundację Konsumentów.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Twitter: @UOKiKgovPL

 

Komunikat prasowy (231.11 KB, docx, 2016.06.08)

Urszula Adamczyk z Biura Prezesa UOKiK o infolinii 801 440 220 (2.56 MB, mp3, 2016.06.02)

Konrad Trześniak z Biura Prasowego UOKiK o pomocy dla konsumentów (1.09 MB, mp3, 2016.06.02)

Infografika - Konsumencie! Sprawdź, gdzie znajdziesz pomoc. (4.44 MB, jpg, 2016.06.03)