Logotyp Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Podjęte działania:

  • Jedno z podstawowych praw konsumenta to prawo do informacji, czyli co i za ile kupuje.
  • Kontrole w 2021 r. wykazały, że nie wszyscy przedsiębiorcy prawidłowo eksponują ceny towarów i usług - u ponad połowy skontrolowanych stwierdziliśmy nieprawidłowości.
  • Prawie pół miliona partii produktów pod lupą UOKiK. Ponad 15 proc. z nich było źle oznaczone ceną – brakowało informacji o cenie jednostkowej lub jej w ogóle nie było.

Logotyp Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Podjęte działania:

  • Czy twój krem jest prawidłowo oznakowany? Wiesz, jak długo powinno się go używać?
  • Prawie 300 kontroli, ponad 1800 produktów, m.in. szamponów, kremów, żeli antybakteryjnych i mydeł. Nieprawidłowości wykryliśmy w co trzecim sklepie i w prawie co trzecim kosmetyku.
  • Zweryfikowaliśmy, czy dystrybutorzy prawidłowo udostępniają produkty na rynku, oraz czy deklaracje marketingowe, które znajdują się na opakowaniach kosmetyków (tzw. claims), są prawdziwe.

Logotyp Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Podjęte działania:

  • Reprezentujesz konsumencką organizację pozarządową?
  • Chcesz edukować młodych konsumentów?
  • Zgłoś się do konkursu UOKiK! Budżet wynosi 400 tys. zł na lata 2022/23.
  • Termin składania ofert mija 30 czerwca 2022 r. (czwartek).

Logotyp Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Podjęte działania:

  • Wyróżnienie Rady Edukacji Finansowej oraz nominacja do nagrody Consumer Education Awards 2022 dla portalu edukacyjnego, przygotowanego przez UOKiK.
  • Konsument.edu.pl - jeśli jeszcze nie znasz tego adresu, sprawdź! To bezpłatny symulator edukacyjny dostępny dla wszystkich użytkowników sieci.
  • Nagradzany portal powstał we współpracy z Fundacją ProPublika.

Logotyp Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Podjęte działania:

  • Prawie połowa skontrolowanych zabawek dla dzieci poniżej 3 roku życia nie spełniała wymagań formalnych lub konstrukcyjnych.
  • Najpoważniejsze problemy to występowanie zbyt małych elementów w zabawkach, nieprawidłowo sporządzone deklaracje zgodności oraz brak niezbędnych ostrzeżeń. Pobierz raport i wykaz przebadanych zabawek.
  • Na co zwrócić uwagę podczas zakupu prezentu? Zobacz, co radzimy.

Logotyp Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Podjęte działania:

  • Gdzie oddać starą pralkę? Co zrobić z zepsutym żelazkiem, gdy zamawiamy nowe? Czy na suszarce znajduje się informacja, żeby nie wyrzucać jej razem z innymi odpadami?
  • Inspekcja Handlowa wzięła pod lupę ponad 1000 przedsiębiorców i sprawdziła, czy odpowiednio informują o utylizacji elektrośmieci oraz miejscach ich zbiórki.
  • Co czwarty z nich nie informuje klientów o tym, co zrobić ze starym sprzętem przy zakupie nowego. Ponadto prawie 7 proc. pralek, lodówek, suszarek nie miało symbolu selektywnego zbierania (mimo że powinno).

Logotyp Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Podjęte działania:

  • Od 16 kwietnia 2022 r. obowiązuje zakaz wprowadzania na terytorium Polski węgla z Rosji i Białorusi.
  • Ustawa wprowadziła też nowe obowiązki dla wszystkich przedsiębiorców sprzedających węgiel, niezależnie od kraju jego pochodzenia.
  • Handlujesz węglem? Zapoznaj się z nowymi przepisami i odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania.

Logotyp Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Podjęte działania:

  • Czy wiesz, jak powinien wyglądać plac zabaw bezpieczny dla dzieci?
  • Odpowiedź na to pytanie znajdziesz na stronie placezabaw.uokik.gov.pl.
  • To serwis z praktycznymi informacjami dla rodziców, opiekunów oraz właścicieli i osób zarządzających miejscami zabaw dla najmłodszych.